“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Hoe kom je over je relatiebreuk heen?

11 mrt, 2021 | Algemeen
9,4
Klanten vertellen

683 beoordelingen

Liefdesverdriet, je relatie is voorbij en dit doet pijn. Helaas is er geen simpele oplossing voor dit verdriet. Maar relatie expert Amy Chan vindt dat je een gebroken hart kan inzetten om een betere versie van jezelf te worden. Iedereen gaat anders met een relatie breuk om. Sommige mensen belanden in een strijdmodus en anderen belanden in een neerwaartse spiraal en raken zichzelf helemaal kwijt. Een relatiebreuk leidt vaak tot een rouwproces. Neem hier vooral de tijd voor. 

Rouwproces

Wanneer je relatie uitgaat kom je vaak in een rouwproces terecht. Daar horen zes stadia bij: shock, ontkenning, depressie, boosheid, onderhandelen en acceptatie. De verwerking verloopt niet perse in deze volgorde. Je zal dagen hebben dat je jezelf prima voelt. Voor je gevoel kan je de hele wereld weer aan. Andere dagen zullen gepaard gaan met negatieve gevoelens. Op deze dagen lijkt de toekomst minder rooskleurig en zie je zaken somber in.

Stop met te focussen op je ex

Het is normaal als je boos bent op je ex. Deze emoties horen bij het rouwproces wanneer een relatie voorbij is. Je moet de woede wel op een goede manier gebruiken. Want als je boos bij de pakken neer gaat zitten, brengt het je nergens. Je raakt jezelf dan enkel meer kwijt. Probeer de boosheid op een goede manier in te zetten. Gebruik de energie om jezelf in actie te zetten. Richt je op je eigen toekomst en blijf niet in het verleden hangen met je ex. Want negativiteit richting je ex kost je veel negatieve energie. Energie die je beter in jezelf kan steken. Gebruik de energie uit boosheid om een project op te pakken. Bijvoorbeeld iets wat je al lange tijd wil doen.

Richt de energie op jezelf

Probeer je dus niet teveel te focussen op je ex. Focus je op jezelf. Je moet weer met jezelf een nieuw leven op bouwen. Probeer weer in jezelf te geloven. Bedenk hoe je het beste van de nieuwe situatie kunt maken en hoe je er sterker uitkomt. En accepteer daarbij ook als het een dagje wat minder lukt. Dit geeft niet en hoort erbij. Maar stel jezelf wel de vraag: word ik hier beter van?

Geef je emoties een plek

Zoek vooral vrienden op die er zonder oordeel in staan. Waar je jouw hart even kunt luchten. Dit helpt je vaak om bepaalde emoties kwijt te raken en op een rij te zetten. Als je jouw emoties enkel voor jezelf houdt, worden ze vaker groter en heftiger dan nodig.

Afkicken

Uitonderzoek blijkt ook dat je vaak moet afkicken na een relatie. Dit is niet gek, je hebt samen veel gedeeld. Een goede oplossing is je ex mijden! Deze dagen is dat lastiger door de grote rol van onder andere social media. Misschien moet je overwegen zijn/haar account te blokkeren. Gooi hem ook (tijdelijk) uit je Whatts App lijst. Elke keer als je foto’s ziet of contact hebt wordt je weer geconfronteerd met jouw ex. Laat dit dus helemaal los! Soms ontstaat het plan om als vrienden verder te gaan. Dit kan soms na verloop van tijd. Echter op het begin is dit geen goed idee. Je komt zo niet helemaal los van je ex. Probeer dus eerst je eigen leven weer rustig op de rit te krijgen en de emoties een plek te geven. Dan sta je zelf weer steviger in je schoenen.

Uitleg of verklaring

Een grote valkuil is het blijven malen om de oorzaak van de relatiebreuk te achterhalen. Dit leidt enkel tot meer verdriet. Vaak heb je het gevoel dat je alles pas echt achter je kunt laten als je weet waarom het mis gaat. Maar zelfs met een uitleg blijft het lastig. Ook een uitleg leidt vaak tot pijn of zelfs nog meer verwarring. En die pijn gaat het snelste weg als je daar zelf actief mee aan de slag gaat. Door actief vorm te geven aan je nieuwe leven. En heb vertrouwen dat alles weer goed komt en alles weer op z’n plek valt.