“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

4 tips voor belastingzaken bij scheiding

01 okt, 2019 | Algemeen, Financieel
9,5
Klanten vertellen

1271 beoordelingen

Ieder jaar besluiten zo’n 70.000 personen hun huwelijk of geregistreerd partnerschap te beëindigen. Op bepaalde momenten in het jaar, zoals het eind van de zomer en na de decemberfeestdagen is er een piek van het aantal personen dat besluit uit elkaar te gaan. Dit is een ingrijpende gebeurtenis. Ondanks dat je hoofd er misschien niet naar staat, is het belangrijk een aantal zaken tijdig te regelen, waaronder belastingzaken. Daarom heeft de Belastingdienst de pagina belastingdienst.nl/scheiden. Hier kun je onder andere een persoonlijke scheiden-checklist maken. Aan de hand van enkele vragen krijg je een overzicht van zaken die je moet regelen.

Invloed uit elkaar gaan op belastingzaken

Regelde je in het verleden je belastingzaken samen met de ex-partner? Dan is het belangrijk een aantal praktische zaken op korte termijn te regelen:

  1. DigiD: zorg ervoor dat alleen jij nog je DigiD kan gebruiken.
  2. Rekeningnummer: controleer op welk rekeningnummer je eventuele toeslagen of belastingteruggaven ontvangt en wijzig dit nummer indien nodig.
  3. Adreswijziging: ga je op een ander adres wonen? Geef dit dan door aan de gemeente. De Belastingdienst krijgt de adreswijziging vervolgens door van de gemeente.
  4. Maak je persoonlijke scheiden-checklist.

Zorg ervoor dat je ex-partner en jij duidelijke afspraken maken over fiscale zaken en leg deze schriftelijk vast om vervelende situaties te voorkomen. Voor afspraken met betrekking tot koopwoningen heeft de Belastingdienst ‘Het echtscheidingsconvenant en de eigen woning’ opgesteld waarin de belangrijkste fiscale aandachtspunten aan bod komen.

Ga voor meer informatie over wat scheiden of uit elkaar gaan betekent voor je belastingzaken naar belastingdienst.nl/scheiden en maak je persoonlijke checklist.

Bron: Belastingdienst