Ieder jaar worden zowel de kinder- als de partneralimentatie een stukje hoger. Dit heet de indexering. Het is wettelijk bepaald dat de alimentatiebedragen jaarlijks worden aangepast. De reden hiervan is dat de prijzen en lonen elk jaar stijgen door inflatie. Ieder jaar maakt de minister van Justitie rond november bekend met welk percentage de alimentatiebedragen het jaar daarop aangepast moeten worden. De wettelijke alimentatie indexatie voor 2023 is vastgesteld op 3,4%.

Vaststelling indexeringspercentage

Het indexeringspercentage is afhankelijk van het loonindexcijfer, dat wordt vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het loonindexcijfer is gebaseerd op de salarisontwikkeling bij het bedrijfsleven en de overheid. Per 1 januari worden de kinderalimentatie en partneralimentatie daadwerkelijk verhoogd met het percentage.

Tip:
Bereken de nieuwe alimentatie na de wettelijke alimentatie indexatie.

Indexering verplicht

Deze indexering is verplicht. Ook als jouw loon als alimentatiebetaler hetzelfde is gebleven zul je de alimentatie wel moeten indexeren. Je krijgt hier overigens geen bericht van. Het is jullie eigen verantwoordelijkheid om dit in de gaten te houden. Ben je alimentatiebetaler, onthoudt dan dat de alimentatie ieder jaar in januari moet worden aangepast. Ben je alimentatieontvanger, dan is het wellicht slim om de ex even een reminder te sturen.

Niet nakomen indexering

Wil de ex de indexering niet betalen? In dat geval kun je gaan vorderen. Achterstallige indexering kun je tot vijf jaar terug vorderen. Heb je hier hulp bij nodig, dan brengen wij je graag in contact met een bureau dat hier goed bij kan helpen.

Meer informatie over de indexering

Onze collega Marleen geeft jullie in de video hiernaast uitleg over de jaarlijkse indexering van de alimentatie. 

Mocht je toch nog vragen hebben ? Of heb je hulp nodig? Wij helpen je graag. Bel ons op werkdagen tussen 9.00 en 17.15 gerust op 088-6002801 (gebruikelijke belkosten). Wil je dat wij jou bellen? Vul dan vrijblijvend ons contactformulier in.