De Rechtspraak zet grote stappen. Vanaf 18 november 2024 is digitaal procederen mogelijk bij vier extra rechtbanken namelijk: Midden-Nederland, Noord-Nederland, Oost-Brabant en Rotterdam. Dit betekent dat advocaten steeds meer zaken digitaal kunnen gaan beheren. Maar hoe werkt dit precies en welke voordelen biedt het?
Uitleg digitaal procederen
Bij digitaal procederen beheren advocaten via de website Mijn Rechtspraak hun zaken online. Advocaten loggen in met hun Advocatenpas en kunnen eenvoudig nieuwe zaken starten en stukken uploaden. In dit beveiligde portaal vinden ze een overzicht van alle lopende zaken en ingediende documenten. Alles wordt digitaal opgeslagen, waardoor papieren dossiers verleden tijd zijn.
Digitaal procederen in een zaak
Met de komst van dit portaal kunnen advocaten alle familie- en jeugdzaken digitaal procederen. Denk hierbij aan zaken als echtscheidingen, alimentatieverzoeken, adopties en voorlopige voorzieningen. Het digitaal indienen van stukken maakt het werk sneller en efficiënter. Ook zijn de stukken goed beveiligd. Wanneer alles op papier staat heb je kans wat kwijt te raken.
Waarom kiezen voor digitaal procederen?
We zien op alle vlakken in de samenleving dat zaken digitaliseren. Zo ook binnen de advocatuur. Er zijn meerdere voordelen:
- Altijd inzicht: Op elk moment kun je inloggen en je dossiers bekijken.
- Efficiënt werken: Alle stukken digitaal en altijd up-to-date.
- Minder administratie: Geen papieren naslag meer nodig.
Toekomst van digitaal procederen
Hoewel digitaal procederen nu nog vrijwillig is, wordt het in de toekomst verplicht voor juridische professionals. De Rechtspraak werkt aan volledige digitalisering van civiele en bestuursrechtelijke procedures.